Sådan renses kabineluften i flyene

Coronakrisen har betydet et øget fokus på, hvor ren luften i flykabiner er. Airbus og Boeing giver deres forklaring på, hvordan luften renses, for at berolige passagererne.

Uploaded af redaktionen

Om at rejse 201 uger siden

De seneste måneder med coronakrise har haft store konsekvenser for luftfarten på flere måder. Krisen har efterhånden også bevirket, at der i takt med flyenes tilbagevenden i luften begynder at komme fokus på, om man er særligt udsat for smittefare i kabinerne på fly.

Flyproducenter og flyselskaber er derfor i stigende grad ude med information om, hvor sikker man kan være i kabinerne i forhold til at undgå smitte. De vil berolige eventuelt nervøse passagerer. Passagerer, som er helt essentielle for succes fremover.

Boeing har eksempelvis ansat den tidligere udviklingschef Mike Delaney til at stå i spidsen for at vinde passagerernes tillid. De der måtte tro, at luft i en kabine kun er statisk eller genbrugt, skal have sandheden at vide, lyder det fra producenterne ifølge rejsehjemmesiden Traveller.

”Det handler om at forklare, hvad vi gør for passagerernes sikkerhed i bred forstand – flysikkerhed, men også sanitær sikkerhed,” siger Jean-Brice Dumont, teknisk chef hos Airbus, der suppleres af Mike Delaney.

“Luftsystemet på et fly er så godt som alt andet, man bliver udsat for.”

Kabineluft fornyes 30 gange i timen

I en almindelig kontorbygning udskiftes luften cirka fire gange i timen, mens det sker op til 20 eller 30 gange på et moderne passagerfly. Oftest tilføres der komprimeret luft fra den rene del af en flymotor til klimaanlægsrum og derfra videre til ventilatorer i kabineloftet.

Både Airbus og Boeing pointerer, at kabineluften sendes nedad og ikke i længderetningen gennem skroget. Dette reducerer risikoen for smitte. Halvdelen af luften bliver genanvendt via HEPA-filtre, som også hospitaler bruger, og som fjerner cirka 99,97 procent af forurenet luft – herunder virusser. Den anden halvdel luft bliver lukket ud via ventiler.

Flyproducenterne garanterer, at kabineluften fornyes hvert andet til tredje minut. Foruden den overordnede ventilering fra kabineloftet har passagererne også mulighed for at kontrollere luft gennem de personlige luftudtag over hvert sæde.

Ved anvendelse af disse bliver luften lidt bedre, men der er ingen garanti, fortæller professor Byron Jones fra Kansas State University i USA. Selv om luften herfra er filtreret, kan den hurtige luftstrøm i værste fald skubbe viruspartikler hen over en passagers ansigt. Omvendt kan luftudtaget gøre, at sidelæns luftbevægelser mindskes, skriver Traveller.

For at få mere klarhed over de personlige luftudtag har Airbus og Boeing sat teknikere i gang med at undersøge luftstrømme fra sæde til sæde efter samme princip som ved test af en flyvinge i vindtunnel.

80 gange mere ilt end nødvendigt

SAS er et af de flyselskaber, der har fortalt om, hvor ren luften i flykabiner er. Det skandinaviske flyselskab fortæller, at luften på Airbus-flyene i gennemsnit bliver udskiftet hvert tredje minut.

”Det er et langt højere niveau, end hvad man oplever i andre indendørsmiljøer og giver passagerne 80 gange mere ilt, end de har brug for for at kunne trække vejret,” siger Kristoffer Meinert, pressechef for SAS i Danmark, til Ingeniøren.

Han forklarer, at føromtalte HEPA-filtre kan fange mikroskopiske bakterier, og at filtrene sikrer den luftkvalitet, som findes på eksempelvis en operationsstue på et hospital. Den recirkulerede luft bliver blandet med mindst 50 procent ’ny’ luft, inden den kommer tilbage i kabinen. Alt i alt er luften på SAS-fly således så ren, at der kun er en meget lille smitterisiko på fly.

”Jeg kan derfor sige, at jeg ikke har kendskab til sygdom, der er blevet spredt på fly på grund af ventilationsluften. Smitte kan formentlig stadig ske ved, hvis man sidder tæt på en smittet, der hoster og nyser, men det vil ikke sprede sig til hele kabinen,” siger Kristoffer Meinert.

Af: Danny Longhi Andreasen, Check-IN.dk