Puerto Rico med børn

Vi tog med venner og familie til Puerto Rico, midt i februar måned – og det skulle vise sig at være den bedste beslutning, vi længe havde taget. Her kommer mine bedste rejsetips til at rejse rundt i Puerto Rico med børn på cirka 14 dage.

Rejsepostens redaktion

Nordamerika 209 uger siden

Af: Mathilde Hanneman

Puerto Rico med børn

I Danmark er vi vilde med at rejse varme steder hen, når vintermørket sænker sig i januar og februar. De fleste vælger destinationer som Thailand, Bali eller Vietnam, og det kan jeg godt forstå. Vi havde dog lyst til at prøve noget helt andet, og faldt over nogle relativt billige flybilletter til den amerikanske ø, Puerto Rico, der ligger ved siden af Den Dominikanske Republik og Haiti. Vi rejste sammen med gode venner, og var i alt 4 voksne og 6 børn, der drog afsted til det Caribiske øhav midt i februar måned – og det skulle vise sig at være den bedste beslutning, vi længe havde taget. Her kommer mine bedste rejsetips til at rejse rundt i Puerto Rico med børn på cirka 14 dage.

Hvor skal man bo?

Vi delte vores rejse op, så vi både prøvede at leje et hus sammen alle 10 i en uge, og derefter delte os op, så vi boede på forskellige hoteller med vores egen lille familie. Det var en perfekt kombination, da man på den måde får en masse socialt samvær, men man når ikke at få pip af den anden familie, som man ikke bor sammen med til daglig. Puerto Rico er lidt større end Sjælland, så for os var det et must at leje en bil, så vi kunne se så meget af øen som muligt.

Vi lejede et hus på homeaway.com, der lå ude i regnskoven, El Yunque, som har et helt særligt klima. Huset havde have og egen pool, og var omgivet af den vildeste natur og dyreliv.

Hvad skal man lave

• I regnskoven er der tonsvis af hiking trails, vandfald og små interimistiske caféer og butikker, der sælger mad og drikke. El Yunque ligger også tæt på lufthavnen og hovedstaden, San Juan, så man kan tage små ture ind til byen. San Juan er smuk og farverig, og har en meget Caribisk stemning. Efter en uge i regnskoven, havde vi booket lidt forskellige hoteller på den anden side af øen. Vi valgte at køre syd om, og så derfor ikke nordsiden af øen. Sydsiden havde også rigeligt at byde på, og det var den smukkeste tur at køre langs kysten. Der er masser af små byer, man kan holde pauser i, og selvfølgelig restauranter med den vildeste udsigt. På sydsiden af øen boede vi primært i byen Rincón, som jeg også vil anbefale. Der er både lækre hoteller, små bungalows og så er det Surfers Paradise med lange, hvide sandstrande og perfekte bølger. Surf-kulturen er virkelig stor på sydsiden, og det kan man både se på menneskerne, og mærke på stemningen. Alle er nede i gear, smilende og venlige, og de fleste strande tilbyder surf lessons og leje af boards.
  •  Udover de førnævnte ture i regnskoven og på stranden, vil jeg anbefale at tage på en sejltur. Vi spiste på stranden i Rincón en aften, og faldt i snak med nogle lokale. De fortalte, at der lå et lille skur lidt længere oppe af vejen, hvor vi kunne booke en gruppe-tur på en sejlbåd næste dag. Med i prisen får du kaptajn, matros og en dejlig frokost. Der er både tid til at snorkle, og bare slappe af.
  • Den sidste ting, som man absolut ikke må gå glip af, er at opleve Puerto Rico’s bioluminescent bays (også kaldet Bio Bays). Oplevelsen går ud på, at man sejler ud om aftenen, når mørket har sænket sig, i en lille båd eller kajak med en guide. Man sejler igennem mangrove og lavthængende træer, hvor store leguaner ligger og sover, mens flagermus basker om ørene på en. Endelig kommer man ud af det lavthængende krat, til et åbent område med et helt særligt økosystem. Jeg har ikke kompetencer til at forklare det biologiske fænomen korrekt, men når man trækker sin hånd (eller en pagaj) igennem vandet, er der tusindvis af bittesmå mikroorganismer der lyser op i selvlysende neonblå- og grønne farver. Fantastisk oplevelse for både voksne og børn!

Hvor skal man spise?

Det er ikke særligt dyrt at flyve til Puerto Rico, og du kan finde lejligheder, hoteller og huse i alle prisklasser. Til gengæld er det dyrt at spise ude! Og glem ikke drikkepengene. Den første uge, hvor vi boede i hus, købte vi meget ind og lavede mad selv – især barbecue! Det er trods alt en amerikansk ø, selvom Puerto Ricanerne har deres helt egen kultur. Så jeg vil anbefale at købe ind, lave mad selv om aftenen, måske lave picnic og sandwich om dagen, og så vælge med omhu, når I spiser ude.

Puerto Rico er en helt fantastisk ø, og det er bestemt ikke sidste gang, vi besøger den lille perle, lige midt i Caribien.