Postkort fra smukke norske fjorde

Strækningen mellem Oslo og Bergen beskrives som en af de smukkeste i Europa. Med tog, færger og et par overnatninger får man det meste ud af landskabet med dens smukke fjorde og bjerge.

Rejsepostens redaktion

Norge 199 uger siden

Af Marianne Frisenvang, indehaver af Frisenvang og rejseentusiast

Efter en at have været på en meget anderledes og dejlig tur i Kirkenes i den nordligste del af Norge hopper vi på et tog i Oslo og sætter kurs mod Bergen. Strækningen er i mange rejseguider nævnt som den smukkeste i Europa, og banen er den højest beliggende mellem 2 byer i Europa. Dette kan tydeligt ses, når man kommer op til Hardangervidda, som ligger ved en gletcher og landskabet er meget goldt.

En tur med Harry Potter toget

Vi tager dog i første omgang ikke hele turen til Bergen men står af undervejs i Myrdal for at skifte til Flåm banen. Man skulle ikke tro det er muligt at opleve et landskab smukkere end det, vi lige er kørt igennem, men vi bliver positivt overraskede. Flåmsbanen er et ”lille veterantog” som udseendemæssigt minder lidt om Hogwartsekspressen i Harry Potter filmene. Pga. den bratte stigning på tilbageturen som går fra 0 til 866 meter har det lille korte tog 2 lokomotiver påkoblet, et der trækker foran og ét der skubber bagpå. Hver enkelt togvogn er også forsynet med specille bremser. Husk endelig at bestille plads på forhånd, turen skal og må opleves fra en vinduesplads.

Det lille tog futter fra toppen af bjerget hele vejen ned til fjorden og den lille by Flåm, som ligger inderst inde i Aurlandsfjorden, en forgrening af den meget lange Sognefjord. Undervejs kører vi igennem et utal af grotter og futter ind i den ene smukke dal efter den anden. Vi passerer vandfald, brusende elve, stejle bjerge og små gårde, som ligger på skrænterne. Vi føler os lidt som barndommens ”Magnus Tagmus”, der kører rundt i tagrenden - det er virkelig som at træde ind i en eventyrfilm og noget af det smukkeste, vi har oplevet. Turen tager ca. 1 time, og vi glæder os allerede til, vi skal nyde turen retur til toppen af bjerget et par dage senere.

Klassisk overnatning på 1. Klasse

Vi har bestilt tre overnatninger i Flåm, en lille by omkranset af stejle bjergvægge og med det inderste af fjorden udenfor døren. Der er ikke ret mange overnatningsmuligheder, så reservér endelig hotel på forhånd. Vi har booket et historisk værelse på Fretheim Hotel, og det er ganske smuk indrettet (uden TV) med udsigt ud over fjorden. Maden i Flåm har vi egentlig slet ikke lyst til at skrive om, men gør det nu kort alligevel. Det bedste måltid spiste vi på hotellet. Det var dog ikke specielt godt og helt utroligt dyrt, så hvad naturen kan give os af uforglemmelige oplevelser mangler det gastronomiske uden tvivl.

Da vi vågner næste morgen og trækker gardinerne fra, møder der os et besynderligt syn. Et grotesk stort cruiseskib har lagt til i løbet af natten. Båden fylder omtrent hele ”havnen” og indsejlingen til byen, og det ser nærmest ud som om, det er klemt inde mellem de høje smalle bjergvægge.

Line Frisenvang

Rutesejlads mellem de stejle klippevægge

Da vi har morgenbadet (dog ikke i fjorden) og spist morgenmad, skal vi på en dejlig sejltur på Sognefjorden. Det er lettest og billigst ganske enkelt at tage de almindelige rutebåde. Vi vælger at tage turen fra Flåm til Gudvangen, som ligger i en anden af fjordens forgreninger, en fantastisk tur som tager 2½ timer hver vej.

Det er temmelig tåget, da vi tager afsted, men vi er heldigvis godt klædt på med bl.a. varme sweatre og regnfrakker, så vi tager hele turen stående udenfor, hvor vi kan nyde udsigten fuldt ud. Der er masser at se på. Fjorden snævrer mere og mere ind og de meget stejle bjergsider kommer tættere og tætter på.

Det er virkelig fascinerende at opleve vandet fra det ene høje vandfald efter det andet falde fra toppen af bjerget og ned i fjorden. Da vi nærmer os Gudvangen bliver fjorden bredere og landskabet bliver mere fladt, her nyder vi udsigten til de smukke gårde, som ligger langs fjorden. Efter den første times sejlads bryder solen igennem, og vi har en helt igennem smuk og fantastisk sejltur.

Line Frisenvang

Vi får vores postkort fotos

Næste dag skal og må vi ud og finde et af de underbare steder, man altid ser i turistbrochurer over de norske fjorde. Billedet er typisk sådan: Der sidder en person på kanten af en klippe med den smukke fjord som baggrund, solen skinner og alt er utroligt flot som taget ud af et maleri. Vi har til formålet lejet os hver en cykel og forsynet med et kort over området, kører vi afsted langs fjorden. Denne del af turen er rigtig flot, men det bliver heldigvis endnu bedre. Vi har fået anbefalet at køre til et udsigtspunkt lidt inde i landet og på kortet ser det lille stykke, man skal tilbagelægge ikke ud af meget. Det viser sig do,g at vejen går virkelig stejlt opad og den synes at være totalt endeløs. Vi kommer forbi utallige flokke af får og køer, som står og glor på os, som om de tænker – hvad laver de klovne dog på de cykler.

Vi knokler derud af i varmen, solen skinner fra en skyfri himmel og efter mere end 1½ time med det ene hårnålesving efter det andet og en hårdnakket stigning, gør vi holdt for at nyde den sandwich, vi har købt på vejen. Det skal lige slås fast, at turen er lige så smuk, som vi har drømt om. Udsigten over fjorden folder sig mere og mere ud i takt med, at vi kommer højere og højere op og lige der, hvor vi spiser vores frokost, får vi skudt de billeder vi kun i vores vildeste fantasi har håbet på. Da der nu er kommet lidt brændstof på, fortsætter vi opad endnu lidt tid, men det lykkes os aldrig at nå helt op til udsigtspunktet. Men skidt med det, det syn vi nu i flere timer har haft ud over Sognefjorden kan næppe være smukkere. Efter 3 virkelig smukke dage med fokus på naturoplevelser, futter vi retur til toppen af bjerget med den lille Flåmsbane. Derefter går turen det sidste stykke til Bergen, men Flåm og vores dage ved fjorden vil for altid stå mejslet i vores hukommelse.